14.1 Forslag til endringer 2022
Kommunedirektøren foreslår følgende endringer i avgifter, gebyrer og egenbetalinger i 2022:
- Vanngebyr foreslås økt med 3 % mens avløpsgebyrene foreslås økt med 2 % 2022. For slamtømming foreslås en økning på 7 %.
- Satser for renovasjonsgebyr foreslås økt med 15 %.
- Kommunedirektøren foreslår å holde leie av idrettshaller uendret fra 2021 til 2022.
- Feieavgiften foreslås økt fra kr 330 per pipeløp til kr 340 per pipeløp i 2022.
- Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Egenbetalingssats for barns opphold i barnehager i 2022 for en 100 % plass er prisjustert til kr 3 315 per måned i tråd med forslag til statsbudsjett 2022.
- Betalingssats for skolefritidsordningen foreslås økt med 2,5 % fra høsten 2022. Dette gir en økning på kr 89 per måned til kr 3 277 for 100 % plass og kr 61 per måned til kr 2 255 for 60 % plass fra 1. august 2022.
- Elevkontingent for Stavanger Kulturskole foreslås økt med i gjennomsnitt 1,4 % per semester med virkning fra 1. januar 2022.
- Maksimal egenandel for langtidsopphold sykehjem foreslås økt med 2,5 % til kr 74 023 per måned.
- Maksimal egenandel for aldershjem foreslås økt med 2,5 % til kr 47 086 per måned.
- Betaling for korttidsopphold på institusjon er justert fra kr 175 per døgn til kr 180 per døgn i tråd med forslag til statsbudsjett 2022.
- Egenandel ved Lagård dag- og nattlosji foreslås økt med 2,5 % til kr 324 per døgn.
- Sats for opphold ved dagsenter er justert til kr 100 i tråd med forslag til statsbudsjett for 2022. Betaling for måltider ved dagsenter foreslås økt med 2,5 % sammenlignet med 2021. Samlet pris for opphold inkl. måltider blir kr 156 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og kr 199 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
- Timepris for praktisk bistand i hjemmet foreslås økt med 2,5 % til kr 504.
- Abonnementsavgift for trygghetsalarm foreslås økt med 2,5 % for alle trinn over 2G fra 1.1.2022.
- Kommunedirektøren foreslår å ikke øke satsene på vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreise.
- Innføring av egenandel for fysioterapi til innbyggere over 16 år gjelder fra og med 2023.
- Egenandel døgnpris K46/MO-ung foreslås økt med 2,5 % til kr 332.
- Gebyrregulativ for forvaltningsoppgaver etter matrikkelloven foreslås økt i snitt med 2,5 %.
- Gebyrregulativ for byggesaksbehandling, samt søknader om deling foreslås økt i snitt med 3 %.
- Gebyrregulativ for behandling av private reguleringsplaner foreslås økt med 3 %.
- Harmonisering av eiendomsskatt foreslås videreført med mål om 2,3 promille for alle eiendommer i kommunen i løpet av overgangsperioden på 2 år og med bakgrunn i kommunale takster fra 2021. Bunnfradrag foreslås videreført med inntil kr 400 000 for hver godkjent boenhet.
- Kommunedirektøren foreslår å ikke øke gebyr for behandling av refusjonssak.
- Gebyrene ved bibliotekene i Stavanger foreslås uendret fra 2021 til 2022.
14.2 Vann-, avløp- og slamgebyrer
I selvkostbudsjettet for vann og avløp 2022 er det lagt til grunn at gebyrene for vann økes med 3 %. For avløpsgebyrene er det lagt opp til en økning på 2 %. Dekningsgraden i kommunedirektørens forslag for 2022 er for vann 93,2 % og for avløp er den 94,7 %. For hele fireårsperioden er det lagt opp til en gjennomsnittlig dekningsgrad på 94,6 % og 96,0 % for hhv. vann og avløp. For slamtømming er det lagt opp til en dekningsgrad i 2022 på 100,2 %, 100,1 % for hele fireårsperioden.
14.2.1 Generelt om vann- og avløpsgebyrene
Gebyrene i selvkostområdet baseres på at inntektene for henholdsvis vann- og avløpsverket ikke skal overskride gebyrgrunnlaget.
Gebyrgrunnlaget består av utgifter til:
- Administrasjon
- Drift og vedlikehold
- Betjening av investert kapital
- Betaling til IVAR for vann- og avløpstjenester
Selvkostberegningene gjøres etter reglene i kommunaldepartementets rundskriv om selvkostberegninger i kommunene. For det meste legges det til grunn en avskrivningstid på 40 år på vann- og avløpsanleggene. Avskrivninger er lineær. Rentene på restkapitalen er den samme som 5-årig swap rente + 0,5 %. For budsjettåret 2022 tas det utgangspunkt i en stigende rente. Det budsjetteres med en rente på 3,05 % (2,55 % + 0,5 %).
14.2.2 Gebyrgrunnlag vann og avløp
Vann – ansvar 602
- Tjeneste 340 – Produksjon av vann, kjøp av vann fra IVAR
- Tjeneste 345 – Distribusjon av vann, ledningsnett med trykkøkningsstasjoner og høydebasseng
Avløp – ansvar 603
- Tjeneste 350 – Avløpsrensing
- Tjeneste 353 – Innsamling av avløpsvann, ledningsnett med pumpestasjoner
Tjeneste 345 og 353 vises med følgende oppdeling: Lønn for VA sin egen administrasjon, drift, vedlikehold samt overføringer til administrasjon og kapitalkostnader.
Tiltak | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vannverket | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Teknologiutvikling | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Fastledd, IVAR | 26 234 | 26 534 | 27 234 | 32 234 | |
Mengdevariabelt ledd, IVAR | 36 252 | 36 552 | 37 252 | 42 252 | |
Bemanningsøkning iht. Hovedplan | 3 500 | 3 700 | 3 900 | 4 100 | |
Generell prisstigning.innkjøpte varer og tjenester, lønnsøkn | 56 767 | 57 267 | 57 817 | 58 217 | |
Operasjonell leasing av kjøretøy | 460 | 560 | 660 | 660 | |
Renter restkapital | 26 315 | 27 765 | 29 110 | 30 525 | |
Avskrivninger | 30 612 | 31 745 | 32 873 | 34 124 | |
Gebyrgrunnlag | 180 640 | 184 623 | 189 346 | 202 612 | |
Foreslåtte inntekter | 168 383 | 176 509 | 183 009 | 187 844 | |
Dekningsgrad | 93,2 % | 95,6 % | 96,7 % | 92,7 % | |
Avløpsverket | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Teknologiutvikling | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Fastledd, IVAR | 39 662 | 39 862 | 40 062 | 40 307 | |
Mengdevariabelt ledd, IVAR | 78 340 | 78 640 | 78 940 | 79 240 | |
Bemanningsøkning iht. Hovedplan | 3 500 | 3 700 | 3 900 | 4 100 | |
Generell prisstigning.innkjøpte varer og tjenester, lønnsøkn | 62 519 | 63 819 | 65 119 | 66 374 | |
Operasjonell leasing av kjøretøy | 1 602 | 1 602 | 2 202 | 2 202 | |
Renter restkapital | 38 808 | 40 300 | 41 510 | 42 573 | |
Avskrivninger | 50 675 | 51 806 | 52 711 | 53 593 | |
Gebyrgrunnlag | 275 606 | 280 229 | 284 944 | 288 889 | |
Foreslåtte inntekter | 261 089 | 268 708 | 273 787 | 281 405 | |
Dekningsgrad | 94,7 % | 95,9 % | 96,1 % | 97,4 % |
Kommunen er tillagt myndighet for å følge opp saker knyttet til private avløpsanlegg som ligger under Forurensningsforskriften kap. 12 og 13. Myndighetsutøvelse på disse områdene vil i hovedsak være saksbehandling knyttet til utslippstillatelser fra private avløpsanlegg, samt tilsyn og oppfølging av private anlegg som er i drift.
Oppgaver knyttet til slik myndighetsutøvelse faller ikke inn under selvkostreglementet for vann og avløp.
Forurensningsloven § 26 pålegger kommunen å sørge for tømming av private slamavskillere, klaringskummer o.l. iht. Forurensningsloven § 34 skal gebyr for slik tømming betales av den eiendom som omfattes av ordning for tømming av slamavskiller.
Det er i underkant av 3800 private avløpsanlegg i Stavanger kommune pr. i dag.
Beregning av gebyrgrunnlaget for slamtømming
Slam | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Kostnader slamtømming | 3 925 | 4 000 | 4 075 | 4 150 | |
Gebyrgrunnlag | 3 925 | 4 000 | 4 075 | 4 150 | |
Foreslåtte inntekter | 3 932 | 4 006 | 4 079 | 4 153 | |
Dekningsgrad | 100,2 % | 100,2 % | 100,1 % | 100,1 % |
14.2.3 Årsgebyr vann og avløp 2022
Prisene for vann økes med 3 %, mens prisene for avløp økes med 2 %. Alle priser er eksklusiv MVA.
Vann
a) Ubebygde eiendommer
Inntil kommunestyret bestemmer noe annet settes gebyret for disse til kr 0,- pr. år.
b) Fastledd
Alle eiendommer skal betale kr 6,47 pr m2 BRA pr. år.
c) Mengdevariabelt ledd
Prisen er kr 5,03 pr. m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5m3 pr. m2.
Avløp
a) Ubebygde eiendommer
Inntil kommunestyret bestemmer noe annet settes gebyret for disse til kr 0,- pr. år.
b) Fastledd
Alle eiendommer skal betale kr 10,63 pr m2 BRA pr. år.
c) Mengdevariabelt ledd
Prisen er kr 8,53 pr. m3 målt forbruk. Eiendommer som ikke har installert vannmåler betaler for et stipulert forbruk tilsvarende 1,5 m3 pr. m2 BRA.
14.2.4 Vannmålerleie
Alle abonnenter med vannmåler skal betale en årlig leie. Pris for leie er:
Vannmålerleie | Pris | Horisontal | Vertikal | |
---|---|---|---|---|
20 mm (3/4”) vannmåler pr.stk. | 240 | 190 mm | 105 mm | |
25 mm (1”) | 290 | 260 mm | 150 mm | |
40 mm (1 1/2”) | 384 | 300 mm | 200 mm | |
50 mm (2”) | 585 | 200 mm | 200 mm | |
50 mm Woltmannmåler | 1 250 | 270 mm | ||
80 mm | 1 550 | 300 mm | ||
100 mm | 1 949 | 360 mm | ||
150 mm | 2 185 | 500 mm | ||
200 mm | 3 150 | 350 mm | 350 mm |
14.2.5 Tilknytningsgebyr
Vann
Gebyret for tilknytning er kr 3 765,- + kr 3,50 pr. m2 BRA
Avløp
Ordinær sats
kr 259,00 pr. m2 BRA
- Gjelder for eksisterende bebyggelse som ligger i rimelig nærhet til offentlig avløpsledning.
- Gjelder for bebyggelse som kan tilknyttes eksisterende offentlig avløp, og som ikke er pålagt refusjon for dette.
Redusert sats
kr 53,00 pr. m2 BRA
Gjelder for eiendommer hvor tomtene som er gjort byggeklare, allerede har betalt full refusjon for opparbeidelse av hele feltet, vei, vann, avløp samt ledninger til feltet. Redusert sats innvilges også der kostnadene knyttet til etablering av stikkledning overstiger et fastsatt minstebeløp. Minstebeløpet beregnes etter at evt. innvilget tilskudd er fratrukket. Tilknytningsgebyr for økt areal ved påbygg og erstatningsbygg innvilges redusert sats i tilfeller der det tidligere har vært betalt tilknytningsgebyr.
Beløpsgrenser for redusert sats tilknytning avløp
Beløpsgrenser | |||
---|---|---|---|
Kostnadskrevende anlegg, stikkledning avløp | Per abonnent | 200 000 | |
Kostnadskrevende anlegg, stikkledning vann & avløp | Per abonnent | 300 000 |
Gebyr for midlertidig tilknytning
Ved midlertidig tilknytning, anleggsbrakker mm, skal det betales et depositum som tilbakebetales når midlertidig tilknytning er dokumentert frakoblet og vannmåler innlevert.
Depositum | Pris | |
---|---|---|
Midlertidig tilknytning vann | 17 500 | |
Midlertidig tilknytning avløp | 17 500 |
14.2.6 Gebyr private avløpsanlegg 2022
Årsgebyr slamtømming
For slamtømming er det lagt opp til en økning av gebyrene på 7 %.
Type privat avløpsanlegg | Enhet | Pris | |
---|---|---|---|
Årlig slamtømming | Pr. år | 1 177 | |
Slamtømming hvert 2. år | Pr. år | 1 016 | |
Slamtømming hvert 4. år | Pr. år | 588 | |
Slamtømming ved bruk av traktor - tillegg | Pr. år | 750 | |
Slamtømming ved bruk av båt - tillegg | Pr. år | 1 100 | |
Tillegg for slamavskiller større enn 4 m3 | Pr. m3/år | 200 | |
Tillegg for slangeutlegg utover 50 meter | Pr. m3/år | 60 |
14.2.7 Gebyr for saksbehandling og kontroll
Engangsgebyr. Priser inkl. MVA.
Private avløpsanlegg | Pris | |
---|---|---|
Behandling av utslippssøknad (utslippstillatelse) | 4 000 | |
Tilsyn og kontroll, pr. anlegg | 3 000 |
14.3 Renovasjonsgebyr
Finansiering av husholdningsrenovasjon underligger det såkalte selvkostprinsippet. Utgiftene til renovasjon skal dekkes via gebyr, og regnskapene skal – sett over en fireårsperiode – gå i balanse.
Renovasjonsgebyret for 2022 foreslås økt fra 2021 med 15 %.
Fra 2020 til 2021 var økningen i renovasjonsgebyret i Stavanger 17 %. I lengre tid forut for 2021 har prisøkningen vært lav, på nivå med eller lavere enn lønns- og prisstigningen.
Også for 2022 vil det være behov for å øke renovasjonsgebyret i Stavanger betydelig mer enn ordinær lønns- og prisstigning. Årsaken til dette er som i fjor:
- IVARs prisøkninger over flere år for hhv. restavfall til ESA (ettersorteringsanlegg) og bioavfall (biogassanlegg-Grødaland)
- Økte avfallsmengder i 2020 og 2021 sammenlignet med foregående år. Relateres til koronapandemien.
- Økte kostnader til driftsdekning – IVARs gjenvinningsstasjoner.
I forslag til HØP 2022-25 legges til grunn en økning av renovasjonsgebyret fra 2021 til 2022 på 15 %, men deretter en moderat/lav økning for resten av perioden. Dette forutsettes å dekke inn dagens akkumulerte underskudd tilknyttet renovasjon i 2025 samt ha midler sette av på selvkostfond. Renovasjonen i Stavanger har fortsatt som mål å være blant de tre billigste byene i landet når det gjelder standard renovasjonsgebyr (standard vil si 140-liters beholdersystem).
14.3.1 Beregning av gebyrgrunnlag 2022
Renovasjon | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Økt leveringsgebyr og -mengde til IVAR | 111 700 | 118 700 | 123 700 | 128 700 |
Egenregiavtale med Renovasjonen Egenregi AS | 96 660 | 100 160 | 103 860 | 107 660 |
Generell prisstigning innkjøpte varer og tjenester | 16 365 | 16 690 | 17 250 | 17 470 |
Lønnskostnader | 6 850 | 7 030 | 7 190 | 7 350 |
Kalkulerte finanskostnader | 5 851 | 5 880 | 5 879 | 5 864 |
Gebyrgrunnlag | 237 426 | 248 460 | 257 879 | 267 044 |
Foreslåtte inntekter | - 237 426 | - 255 225 | - 271 435 | - 296 208 |
Dekningsgrad | 100,0 % | 102,7 % | 105,3 % | 110,9 % |
14.3.2 Gebyrstruktur – husholdningsavfall
Renovasjonsgebyrene i Stavanger kommune er splittet opp i et grunngebyr og en volum- avhengig (variabel) del basert på restavfallsbeholderens størrelse.
Gebyrsammensetningen for 2022 blir derved slik for følgende typiske abonnement (e.mva., kronebeløp pr. abonnement):
Gebyrstruktur | 2021 | 2022 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Abonnementstype | Beholder | Fast | Variabel | SUM | Fast | Variabel | SUM |
Liten | 80-l | 1 169 | 1 312 | 2 481 | 1 344 | 1 509 | 2 853 |
Standard | 120/140-l | 1 169 | 1 719 | 2 888 | 1 344 | 1 977 | 3 321 |
Dobbel | 240-l | 1 169 | 2 717 | 3 886 | 1 344 | 3 125 | 4 469 |
Storhusholdning | 660-l | 1 169 | 6 682 | 7 851 | 1 344 | 7 684 | 9 028 |
Bruksdel-bunntømt container* | 5 m3 | 1 169 | 1 688 | 2 857 | 1 344 | 1 941 | 3 285 |
*Abonnenter tilknyttet nedgravde eller overflate bunntømte containere der kommunen har investert i anlegget, som Gamle Stavanger og Storhaug-Nord.
I henhold til ovenstående redegjørelse foreslår kommunedirektøren følgende endring:
- Satsene for renovasjonsgebyr økes med 15 % fra 2021 til 2022.
- Renovasjonsgebyrene differensieres i samsvar med gjeldende renovasjonsforskrift slik:
Pkt. | Gebyrdel | 80-1 beholder | 140-1 beholder | 240-1 beholder | 660-1 beholder | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Fast gebyrdel pr boenhet | 1 344 | 1 344 | 1 344 | 1 344 | ||
B | Variabel gebyrdel (restavfall) | 1 509 | 1 977 | 3 125 | 7 684 | ||
C | Fellesabonnement | Ved fellesabonnement ilegges hver boenhet en fast gebyrdel etter pkt. A, samt variabel gebyrdel i forhold til hver boenhets andel av antall og størrelse på beholdere iht. pkt. B. | |||||
D | Hjemmekompostering | 1) For abonnenter som hjemmekomposterer matavfall gis en gebyrreduksjon på 20% av samlet gebyr (fast og variabel del) i individuelt eller felles abonnement. Brun beholder må da være inndratt. 2) Det gis dessuten et tilskudd på godkjent kompostbeholder, se kommunens hjemmeside for mer informasjon og priser. | |||||
E | Dobbel tømmefrekvens | Abonnenter som ønsker dobbel hyppighet for tømming av beholdere som fast ordning, betaler dobbelt beløp for den variable gebyrdelen samt et gebyr på 240,- pr. oppmøte i "mellomukene". | |||||
F | Henteordning for glass-/ metallemballasje | Tømming av beholdere for glass-/metallemballasje er gratis og inngår i tilbudene på www.hentavfall.no | |||||
G | Tømming av bunntømte containere | 597,- pr. tømming, uansett avfallsfraksjon, for borettslag og sameier som selv har investert i nedgravd containeranlegg. I områder der Stavanger kommune har investert i bunntømte containere, betaler husholdningsabonnenten en variabel gebyrdel (bruksdel) på 1 941 Frivillig tilknyttede næringsdrivende betaler en årspris på hhv. 2 912,-, 5 494,- eller 12 164,-, avhengig av bedriftens størrelse. | |||||
H | Bruk av kompaktor | Hver kompaktor-beholder (600 liter) for restavfall prissettes lik to vanlige restavfallsbeholdere på 660 liter. | |||||
I | Bytte av avfallsbeholder | 240,- pr. byttet beholder. Bytte av ødelagte beholdere er gratis. | |||||
J | Kjøp av ekstrasekker og poser | Stor sekk for papir: 33,- / stk. Stor sekk for bioavfall: 39,- / stk. Stor sekk for restavfall: 52,- / stk., Rull med matavfallsposer er gratis. | |||||
K | Trilletjenester for spann | For borettslag og sameier tilbys en tjeneste der abonnenten slipper å sette beholderne fram for tømming ved nærmeste kjørbare vei. Trillingen av spann utføres av renovatørene. Prisene er oppgitt pr. beholder og tømmedag. Avstand til kjørbar vei i meter: 2,40 pr. meter Ulempestil¬legg terskel: 2,40 pr. terskel Ulempestil¬legg ramper: 3,50 pr. meter høydeforskjell Ulempestil¬legg trapper: 3,50 pr. trinn Nøkkelservice (låste dører/porter): 17,- pr. dør og tømmedag | |||||
L | Ekstra tømminger | Beholderstørrelse - Pris pr tømming 80 liter - 218,- 140 liter - 250,- 240 liter - 335,- 660 liter - 760,- | |||||
M | Låsbare spann | Tillegg på 100,- pr. beholder pr. år. Dette gjelder også brannsikre spann med lås. |
14.3.3 Gebyrstruktur – hytterenovasjon
a) Ordning med hyttecontainer (abonnenten bringer selv avfallet til nærmeste container):
- 2 060,-
b) Ordning med egen avfallsbeholder (kun for hytter som ligger langs tømmerute for husholdningsavfall):
- 2 675,- for 140-liters beholder
- 3 590,- for 240-liters beholder
- 6 791,- for 660-liters beholder
14.3.4 Kommunale gjenvinningsstasjoner
Judaberg gjenvinningsstasjon – Finnøy:
- Samme prisstruktur for Judaberg gjenvinningsstasjon som for Forus gjenvinningsstasjon
- Farlig avfall, EE-avfall (elektrisk/elektronisk) og hageavfall leveres gratis
- Husholdningsabonnentene har mulighet til gratis tur innom gjenvinningsstasjonen på «grovavfallskvoten»
Hausken gjenvinningsstasjon – Rennesøy:
Hausken gjenvinningsstasjon har i dag kun tilbud om mottak av farlig avfall, EE-avfall (elektrisk/elektronisk) og hageavfall. Dette kan fortsatt leveres gratis.
14.4 Priser i idrettsanlegg og svømmehaller
Grunnskoler og idrettslag i Stavanger kommune
For grunnskoler og idrettslag i Stavanger tilknyttet Norges Idrettsforbund og / eller idrettsrådet i Stavanger er det i ordinær åpningstid gratis å benytte kommunale idrettsanlegg.
Overtid faktureres med kroner 750,- per time.
Leie kommunale idrettsanlegg utenfor ordinær åpningstid | |||||
---|---|---|---|---|---|
Idrettshall | 600 pr. time (pr. sal) | ||||
Sprintstripe | 200 pr. time | ||||
Styrkerom | 350 pr. time | ||||
Møterom | 200 pr. time | ||||
Klatrevegg | 200 pr. time | ||||
Svømmehall | 750 pr. time | ||||
Uteidrettsanlegg | 550 pr. time | ||||
Garderobe | 250 pr. time |
Ved leie av kommunale idrettsanlegg utover ordinær åpningstid, vil det i tillegg til leiepris faktureres 750,- per time for overtid.
Billettpriser svømming:
Billettpriser svømming: | 2021 | 2022 | Endring | |
---|---|---|---|---|
Enkeltbillett til barn svømmeanlegg | 45 | 45 | 0 | |
Enkeltbillett til barn skoleanlegg | 25 | 25 | 0 | |
Enkeltbillett til voksne svømmeanlegg | 90 | 90 | 0 | |
Enkeltbillett til voksne skolebasseng | 50 | 50 | 0 | |
Student/Honnør | 50 | 50 | 0 | |
Klippekort, 10 klipp, til barn | 360 | 360 | 0 | |
Klippekort, 10 klipp, til voksne | 730 | 730 | 0 | |
Klippekort, 10 klipp, til student/honnør | 400 | 400 | 0 | |
Halvårskort til barn | 860 | 860 | 0 | |
Halvårskort til voksne | 1 800 | 1 800 | 0 | |
Halvårskort til familie (max. 2 voksne og 3 barn) | 2 350 | 2 350 | 0 |
14.5 Feieravgift
Feiing og tilsyn tilbys alle eiendommer med bygning(er) med pipe og ildsted og er en lovpålagt og avgiftsbelagt tjeneste. Tjenestens primære funksjon er å forebygge boligbrann.
Det feies etter behov, og tjenesten innebærer besøk av feier for kontroll og eventuell feiing av pipe minimum hvert 4. år. Tilsynet omfatter blant annet kontroll av ildsted og pipe, rådgiving om brannsikkerhet og rømningsveier, samt bruk og vedlikehold av røykvarslere og slukningsmidler. Tilsynet utføres av en feier og tilbys utført hvert 4. år.
Feieravgiften er i 2021 kr 330 per pipeløp. Avgiften foreslås økt til kr 340 per pipeløp i 2022.
Feiertjenesten drives etter selvkost.
14.6 Egenbetalingssatser for barns opphold i barnehage
14.6.1 Foreldrebetaling
Foreslått foreldrebetaling per år
Maksimalsatsen for barns opphold i barnehage blir fastsatt i Stortingets budsjettvedtak i desember. Pris per heltidsplass i barnehage var kr 35 530 per år i 2021 og blir fra 1. januar 2022 kr 36 465 per år. Foreldrebetalingen i kommunale barnehager fordeles forskuddsvis over 11 betalingsterminer. August er betalingsfri måned. Ikke-kommunale barnehager fordeler betalingen på 11 eller 12 terminer.
Plasstype inntil 100 % 80 % 60 % 50 % 40 % 20 % 45 timer 36 timer 27 timer 22,5 timer 18 timer 9 timer Betaling totalt per måned (i elleve måneder) 3 315 2 652 1 989 1 658 1 326 663 Betaling per år 36 465 29 172 21 879 18 233 14 586 7 293
Kost- og turpenger og eventuelt bleiepenger kommer i tillegg.
14.6.2 Moderasjonsordninger
Søskenmoderasjon
Søskenmoderasjon trekkes fra prisen fra og med barn nummer to i barnehage. Barn nummer to i barnehage får 30 prosent søskenmoderasjon, og det er 50 prosent moderasjon for barn nummer tre. Søskenmoderasjon blir innvilget automatisk, forutsatt at samme person er oppgitt som regningsmottaker.
Det er lovfestet i hvilken rekkefølge de ulike moderasjonsordningene i kommunen beregnes. Søskenmoderasjon beregnes etter at prisen er justert for eventuell inntektsmoderasjon.
Søskenmoderasjon | Moderasjon | |
---|---|---|
Avslag i pris for det eldste barnet | 0 % | |
Avslag i pris for det neste barnet | 30 % | |
Avslag i pris for ytterligere søsken | 50 % |
Moderasjon på økonomisk grunnlag og gratis kjernetid
Utover makspris per år, har alle familier med samlet årsinntekt under kr 607 750 rett til redusert foreldrebetaling.
Familier med samlet årsinntekt under kr 607 750, vil i tillegg ha rett til gratis kjernetid i barnehage i Stavanger kommune. Ordningen gir betalingsfritak for 22,5 timer per uke for barn i aldersgruppen 0-6 år, noe som tilsvarer halv pris for en barnehageplass. Ingen familier med samlet årsinntekt under kr 607 750, skal betale mer enn 3 % av inntekten for en barnehageplass i Stavanger.
Familier med samlet inntekt under kr 212 798 (2G) har fritak fra foreldrebetaling.
Prosedyre ved søknad om moderasjon
Det er ikke nødvendig å søke om søskenmoderasjon. Denne vil bli innvilget automatisk, forutsatt at samme person er oppgitt som regningsmottaker. Barnehagene informerer foreldre om moderasjonsordningene. Søknader om andre moderasjonsordninger sender foreldrene elektronisk til Oppvekst og utdanning i Stavanger kommune, som behandler disse. Barnehagene informeres om vedtak ved at de er kopimottaker av svarbrev. Foreldre har selv ansvar for å søke om moderasjon. Det må søkes på ny hvert år. Høyeste sats vil bli krevd inntil vedtak om moderasjon foreligger. Reduksjon i betaling med tilbakevirkende kraft innvilges ikke. Dersom lavere foreldrebetaling innvilges, trer vedtaket i kraft fra måneden etter søknad er mottatt.
14.6.3 Refusjonsordning for ikke-kommunale barnehager
Stavanger kommune gjør vedtak om moderasjoner også for barn i ikke-kommunale barnehager. Barnehagene blir orientert om hvilke betalingssatser som er gjeldende for året. Tapt foreldrebetaling vil automatisk bli refundert barnehagene.
14.7 Egenbetalingssatser for skolefritidsordning og Ungdom og fritid
14.7.1 Skolefritidsordningen (SFO)
Kommunedirektøren foreslår at betalingssatsene i SFO høsten 2021 videreføres våren 2022. Fra høsten 2022 foreslås satsene økt med kr 89 per måned for en 100 % plass og kr 61 per måned for en 60 % plass:
Plass | Månedspris Vår 2022 (01.01-30.06) | Månedspris Høst 2022 (01.08-31.12) | |
---|---|---|---|
100 % | 3 188 | 3 277 | |
60 % | 2 194 | 2 255 |
- Eventuelle matpenger kommer i tillegg.
- Kommunedirektøren foreslår å videreføre ordningen med gratis SFO for elever på 1. trinn. Stavanger kommune følger den nasjonale ordningen med friplass til barn med funksjonshemning på 5-7 trinn, samt egen ordning med gratis SFO-plass på 8.-10. trinn som har et skolefritidstilbud knyttet til et særskilt tilrettelagt opplæringstilbud (STOLT).
- Stavanger kommune følger den nasjonale moderasjonsordningen for foreldrebetaling. Ordningen innebærer at foreldrebetalingen maksimalt skal utgjøre 6 % av samlet inntekt i husstanden for et barn i SFO.
- Kommunedirektøren foreslår at Stavanger kommune viderefører ordningen med 25 % søskenmoderasjon fra og med 2. betalende barn i SFO. Moderasjonsordningen gjelder også mellom SFO og barnehage. Moderasjonen gis av laveste plasstørrelse.
14.7.2 Ungdom og fritid
Fiks Ferigge Ferie
Fiks Ferigge Ferie (FFF) er Stavanger kommunes aktivitetstilbud til barn og unge i skolens sommerferie. Tilbudet består blant annet av ferieklubber med base i kommunens bydelshus og sommerskole på Lundsvågen. Sommerleir på Vier har utgått fra tilbudet.
Kommunedirektøren foreslår at betalingssatsene for Fiks Ferigge Ferie i 2021 videreføres også i 2022.
Type tilbud | Pris egenandel 2022 | |
---|---|---|
Ferieklubb | 750 | |
Sommerskole på Lundsvågen | 1 250 |
Bydelshus
Lokaler i kommunens bydelshus brukes gebyrfritt av forskjellige frivillige lag og organisasjoner, og leies ut etter gitte satser til arrangementer i privat regi. Kommunedirektøren foreslår i 2022 å øke satsene i snitt 3%.
Type arrangement/leietaker | Pris 2022 | ||
---|---|---|---|
Private barneselskaper | 500 per gang | ||
Private arrangement | Hverdager under 3 timer | 340 per time | |
Private arrangement | Hverdager over 3 timer | 1 390 per gang | |
Private arrangement | Kveldstid fre- lør- eller søndag | 1 390 per gang | |
Private arrangement | Hele dagen fre- lør- eller søndag | 2 030 per dag | |
Private arrangement | Hele helgen | 4 060 per helg | |
Klassefester o.l. regi av FAU/elevråd/skole | 0 | ||
Frivillige lag og organisasjoner | 0 | ||
Møter kommunale etater i bydelen | 0 | ||
Fast lagerplass for brukere av bydelshuset | 790 per år | ||
Frisør / fotpleier | 55 per time | ||
Privat næringsvirksomhet | Fast kontorplass | 3 640 per måned | |
Organisasjoner | Fast kontorplass | 2 110 per måned | |
Ungdomsorganisasjoner u/ansatt | Fast kontorplass | 790 per måned | |
Ungdomsorganisasjoner m/ansatt | Fast kontorplass | 1 540 per måned | |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | 260 per 6 timer/uke | |
Frivillige ungdomsgrupper | Kontortilgang | 158 per 3 timer/uke |
14.8 Elevkontingent Stavanger kulturskole
Kommunedirektøren foreslår at kontingentsatsene for Stavanger Kulturskole økes i snitt med 1,4 % til følgende beløp med virkning fra 01.01.2022.
Aktivitet | Pris 2021 | Foreslått pris 2022 | Endring i kr | |
---|---|---|---|---|
Instrumental-/vokalundervisning | 3 900 | 3 950 | 50 | |
Musikk fra livets begynnelse | 3 400 | 3 450 | 50 | |
Musikklek 3-5 år | 3 400 | 3 450 | 50 | |
Kulturkarusellen 1 & 2 klasse (inkl. 100,- i materiell) | 3 500 | 3 550 | 50 | |
Kulturskolekor | 3 400 | 3 450 | 50 | |
Lørdagsskolen instrument | 7 800 | 7 900 | 100 | |
Barnedans (nybegynnere) | 3 400 | 3 450 | 50 | |
Dansepartier | 3 900 | 3 950 | 50 | |
Talentklasse dans | 7 750 | 7 900 | 150 | |
Bilder/visuellt/fotobehandling (inkl. materiell) | 4 220 | 4 270 | 50 | |
Drama/teater (inkl. Materiell) | 4 220 | 4 270 | 50 | |
Samspill | 1 400 | 1 425 | 25 |
Søskenmoderasjon
Det er 25 % søskenmoderasjon for elever i kulturskolen. Moderasjonen gjelder billigste kontingent og på tvers av tilbudene.
14.9 Egenbetalingssatser for levekår
14.9.1 Betaling for langtidsopphold
Beregning av egenandel er regulert av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester som er fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet med hjemmel i Lov av 24.juli 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. Av inntekt inntil folketrygdens grunnbeløp beregnes 75 %, fratrukket et fribeløp på kr 9 100, og 85 % av overskytende inntekt. Fribeløpet før beregning av vederlag, kr 9 100, er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2022.
Maksimal egenandel for langtidsopphold sykehjem foreslås økt med kommunal deflator på 2,5 % til kr 74 023 per måned.
Maksimal egenandel for aldershjem foreslås økt med kommunal deflator på 2,5 % til kr 47 086 per måned.
14.9.2 Betaling for korttidsopphold
Korttidsopphold på institusjon omfattes av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er kr 180 per døgn og er justert i tråd med forslag til statsbudsjett 2022. Forskriftene sier videre at hvis en bor mer enn 60 døgn på korttidsopphold i løpet av et år, kan betaling kreves etter reglene for langtidsopphold.
14.9.3 Betaling for opphold på overgangsplass for utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten
Utskrivningsklare pasienter fra spesialisthelsetjenesten som trenger tjenester fra kommunehelsetjenesten, kan i en periode ha behov for opphold på overgangsplass på sykehjem inntil pasientens behov for kommunalt tjenestetilbud er avklart. Betaling for opphold på overgangsplass er i henhold til døgnsats for korttidsopphold, kr 180 per døgn, uavhengig av oppholdets lengde. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2022.
14.9.4 Betaling for døgnopphold øyeblikkelig hjelp
I henhold til forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 1 andre ledd punkt b, kan det ikke kreves egenandel for døgnplasser som kommunen oppretter for å sørge for tilbud om døgnopphold øyeblikkelig hjelp.
14.9.5 Betaling ved Lagård dag- og nattlosji
Egenandelen foreslås økt med 2,5 % (kommunal deflator) til kr 324 per døgn.
14.9.6 Betaling ved dagsentertilbud
Dagsenter for brukere med reduserte kognitive funksjoner
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 100 i 2022, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2022.
Andre dagsenter
Stavanger kommune krever sats for opphold på kr 100 i 2022, tilsvarende Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Satsen er justert i tråd med forslag til statsbudsjett for 2022.
Kommunedirektøren foreslår å øke betaling for måltider med 2,5 % til kr 56 for dagsenterbrukere med nettoinntekt under 2G og til kr 99 for dagsenterbrukere med nettoinntekt over 2G.
Nettoinntekt | Pris per opphold 2022 | |
---|---|---|
Under 2G (0 – 212 798) | 156 | |
Over 2G (>212 798) | 199 |
Avtalte dagsenterbesøk må betales hvis fraværet ikke er varslet innen 24 timer på forhånd.
14.9.7 Betaling for praktisk bistand i hjemmet
Dette er betaling i henhold til lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 11.2 «Vederlag for helse- og omsorgstjeneste» og forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester § 8 «Kommunens adgang til å fastsette betalingssatser for praktisk bistand og opplæring». Det kreves ikke betaling for pleie.
Kommunedirektøren foreslår å øke timesatsen med kommunal deflator for 2022 på 2,5 %, fra kr 492 til kr 504 fra 1. januar 2022. Dette tilsvarer omtrent kommunens lønnsutgifter til hjemmehjelpen per time tillagt 10 % administrasjon, og er det maksimale som kan kreves i henhold til forskrift.
Egenandel per måned for hjemmetjenester i husholdninger med samlet inntekt under 2G foreslås å beholdes tilsvarende maksimal betalingssats på kr 215. Satsen er gitt ved forskrift og er i tråd med statsbudsjett for 2022. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 215 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet. I Stavanger har kommunedirektøren lagt til grunn en tolkning som betyr at alle husstander med inntekt under 2G betaler kr 215 per måned for hjemmehjelp og/eller trygghetsalarm.
Abonnementsordningen for tjenester i hjemmet omfatter praktisk bistand og opplæring i henhold til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 3-2 punkt 6b.
Abonnementsavgiften avhenger av husstandens nettoinntekt før særfradrag ved siste ligning, og av om noen i husstanden mottar hjelpestønad til hjelp i huset. Det tas også hensyn til utenlandsk pensjon som ikke inngår i nettoinntekten. Eventuelt omsorgslønnsbidrag i nettoinntekten trekkes fra.
Timesats for hjemmehjelp: kr 504. Følgende begrensninger gjelder fra 1.1.2022:
Nettoinntekt | Maksimal månedssats | |
---|---|---|
Under 2G (0 – 212 798) | 215 | |
2G - 3G (212 798 – 319 197) | 887 | |
3G - 4G (319 197 – 425 596) | 1 702 | |
Over 4G (> 425 596) | 3 403 |
Med G menes grunnbeløp i folketrygden (1G = 106 399 per 1.5.2021). Nettoinntekt er inntektsgrunnlag ved siste ligning. For husstander med inntekt under 2G inngår eventuell trygghetsalarm i satsen på kr 215 per måned.
14.9.8 Abonnementsavgift for trygghetsalarm
Kommunedirektøren forslår å øke abonnementsavgift for trygghetsalarm med kommunal deflator for 2022 på 2,5 % fra 1. januar 2022. Helse- og omsorgsdepartementet sendte 13.12.2006 ut rundskriv I-6/2006. Dette inneholder en tolkning som medfører at trygghetsalarm i mange tilfeller er en tjeneste som omfattes av inntektsskjermingsregelen. Dette medfører at husstander med nettoinntekt under 2G ikke skal betale mer enn kr 215 per måned for hjemmehjelp og trygghetsalarm samlet.
Etableringsgebyret holdes på kr 400 per trygghetsalarm. Med dette håper vi å unngå oppsigelser av alarm i ferieperioder, samt gjøre beslutningen om å installere trygghetsalarm mer overveid.
Nettoinntekt | Månedssats | |
---|---|---|
Under 2G (0 – 212 798) (inkl. ev praktisk bistand) | 215 | |
2G - 3G (212 798 – 319 197) | 358 | |
Over 3G (over 319 197) | 674 |
14.9.9 Vaksinasjonsgebyr
Kommunedirektøren foreslår å opprettholde gjeldende satser på vaksinasjonsgebyr ved utenlandsreiser. Disse vil fra 1. januar 2022 bli som følger:
Konsultasjon | Pris | |
---|---|---|
Konsultasjon første gang voksne | 345 + vaksine | |
Oppfølgingskonsultasjon voksne | 245 + vaksine | |
Konsultasjon barn 0 - 16 år | 245 + vaksine | |
Studenter | 10 % rabatt på konsultasjonsgebyr | |
Familiegruppe på tre eller flere over 16 år | Hver tredje person betaler andregangs konsultasjonsgebyr. Dette gjelder ved ny reise. |
14.9.10 Innføring av egenandel på fysioterapi levert av fastlønnede fysioterapeuter
Kommunen har vedtatt å innføre egenandel når det elektroniske journalsystemet er tilpasset for registrering og rapportering til egenandelsregisteret. Dette har tatt lenger tid enn først antatt og er forespeilet å være på plass medio 2023. Fysio- og ergoterapitjenesten må arbeide for å sikre at nye rutiner blir godt implementert i virksomheten.
14.9.11 Arbeidsreise
Transport «arbeidsreise» er foreslått økt fra kr 27 til kr 28 per tur fra 1. januar 2022.
14.9.12 Hjelpetilbud til unge med rusproblem
K46 skal omgjøres til et Mottak- og oppfølgingssenter for unge (MO-Ung). MO-Ung vil være et tilbud til personer mellom 15-25 år med rusproblemer, med eller uten samtidig psykiske plager, og deres familier. MO-Ung vil bestå av to avdelinger, et poliklinisk mottak/oppfølgingstilbud og et heldøgnstilbud med kapasitet til 6 beboere. Heldøgnstilbud gis i 3-4 måneder for unge voksne mellom 18-25 år i påvente av institusjonsbehandling eller bolig.
Egenandel døgnpris økes med 2,5 % til kr 332.
14.10 Gebyr for startlån
Kommunedirektøren foreslår ingen endring av gebyret for startlån som videreføres på kr 1 500.
14.11 Oppretting av matrikkelenhet
Gebyrer for arbeider etter matrikkelloven (Lovens § 32, forskriftene § 16) fastsettes som følger:
Oppretting av matrikkelenhet
Oppretting av grunneiendom og festegrunn | ||
---|---|---|
areal fra 0 – 500 m² | 25 800 | |
areal fra 501 – 2000 m² | 28 000 | |
areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 350 |
Ved samtidig oppmåling av tomter som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret
Reduksjon ved oppretting av matrikkelenhet | ||
---|---|---|
6 - 10 tomter | 10 % reduksjon | |
11 - 25 tomter | 15 % reduksjon | |
26 og flere | 20 % reduksjon |
For store eiendommer (fradelinger) som skal deles opp senere, beregnes 0,5 gebyr.
For punktfester beregnes 0,5 gebyr.
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier Inkl. avisannonse
Matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn / ukjent eier Inkl. avisannonse | ||
---|---|---|
areal fra 0 - 150 m² | 21 100 | |
areal fra 151 – 500 m² | 25 850 | |
areal fra 501 – 2000 m² | 28 000 | |
areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 350 |
Beløpet inkluderer utlysning i avis. Dersom arealet utgår fra eiendom med ukjent eier må det betales dokumentavgift. Dersom arealet utgår fra umatrikulert grunn, skal det ikke betales dokumentavgift.
Oppretting av uteareal på eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon | ||
---|---|---|
areal fra 0 – 50 m² | 12 100 | |
areal fra 51 – 250 m² | 14 750 | |
areal fra 251 – 2000 m² | 17 450 | |
areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt dag | 2 350 |
Dersom det sendes inn beregnede data for eierseksjonene beregnes ½ gebyr etter dette pkt.
Ved samtidig oppmåling av flere uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret: | ||
---|---|---|
6 – 10 areal | 10 % reduksjon | |
11 - 25 areal | 15 % reduksjon | |
26 og flere | 20 % reduksjon |
Oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom
Gebyr for oppretting av anleggseiendom | ||
---|---|---|
areal fra 0 – 2000 m² | 36 700 | |
areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt dag. | 2 350 |
Registrering av jordsameie
Gebyr for registrering av eksisterende jordsameie faktureres etter medgått tid.
Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning
Viser til punkt ovenfor. I tillegg kan det komme tilleggsgebyr for å utføre oppmålingsforretning – kr 1 950,-
Avbrudd i oppmålingsforretning eller matrikulering
Gebyr for berammede saker som blir trukket før fullføring eller som ikke lar seg matrikkelføre på grunn av endrede hjemmelsforhold, settes tilvarende 1/3 gebyr av satsene overfor.
Grensejustering
Grunneiendom
Ved gebyr for grensejustering kan arealet for involverte eiendommer justeres med inntil 5 % av eiendommens areal. (maksimalgrensen er satt til 500 m²). En eiendom kan imidlertid ikke avgi areal som i sum overstiger 20 % av eiendommens areal før justeringen.
Grunneiendom | ||
---|---|---|
Areal fra 0 - 100 m² | 8 400 | |
Areal fra 101 - 150 m² | 10 750 | |
Areal fra 151 - 250 m² | 14 250 | |
Areal fra 251 - 500 m² | 17 900 |
Anleggseiendom
En anleggseiendom kan justeres med inntil 5 % av anleggseiendommens areal, men den maksimale grensen settes til 1000 m²
Anleggseiendom | ||
---|---|---|
Areal fra 0 - 250 m² | 19 150 | |
Areal fra 251 - 1000 m² | 23 000 |
Arealoverføring
Grunneiendom
Ved arealoverføring skal oppmålingsforretning og tinglysing gjennomføres. Arealoverføring utløser dokumentavgift
Grunneiendom | ||
---|---|---|
Areal fra 0 - 500 m² | 18 150 | |
Areal fra 501 - 1000 m² | 22 750 | |
Arealoverføring per. Nytt påbegynt 1000 m² medfører en økning av gebyret på | 2 350 |
Heftefrie grunneiendommer
Når eiendommene er heftefrie benyttes følgende satser:
Heftefrie grunneiendommer | ||
---|---|---|
Areal fra 0 - 500 m² | 14 000 | |
Areal fra 501 - 1000 m² | 15 000 | |
Arealoverføring pr. nytt påbegynt 1000m² medfører en økning av gebyret på | 2 350 |
Anleggseiendom
For anleggseiendom kan areal som skal overføres fra en matrikkelenhet til en annen, – ikke være registrert på en tredje matrikkelenhet. Arealet kan kun overføres til en matrikkelenhet dersom vilkårene for sammenføying er til stede. Matrikkelenheten skal utgjøre et sammenhengende areal.
Anleggseiendom | ||
---|---|---|
Areal fra 0 - 250 m² | 25 650 | |
Areal fra 251 - 500 m² | 30 250 | |
Arealoverøfring pr. nytt påbegynt 1000 m² medfører en økning av gebyret på | 2 350 |
Heftefrie grunneiendommer
Når anleggseiendommene er heftefrie benyttes følgende satser:
Heftefrie grunneiendommer | ||
---|---|---|
Areal fra 0-500 m² | 19 150 | |
Areal fra 501-1000 m² | 23 000 |
Klarlegging av eksisterende grense der grensen tidligere er koordinatbestemt ved oppmålingsforretning
Punkter | ||
---|---|---|
For inntil 2 punkter | 3 900 + mva | |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | 500 + mva |
Klarlegging av eksisterende grense der grensen ikke tidligere er koordinatbestemt/eller klarlegging av rettigheter
Punkter | ||
---|---|---|
For inntil 2 punkter | 8 000 | |
For overskytende grensepunkter, pr. punkt | 1 300 | |
Gebyr for klarlegging av rettigheter faktureres etter medgått tid |
Privat grenseavtale
Punkter | ||
---|---|---|
For inntil 2 punkter eller 100 m grenselengde | 8 100 | |
For hvert nytt punkt eller påbegynt 100 m grenselengde | 1 850 |
Billigste alternativ for rekvirent velges. Hvis saken kommer ferdig beregnet/dokumentert med oppmålingsforretning
kr 5 000,-
Urimelig gebyr
Dersom gebyret åpenbart er urimelig i forhold til de prinsipper som er lagt til grunn, og det arbeidet og de kostnadene kommunen har hatt, kan kommunedirektøren eller den han/hun har gitt fullmakt, av eget tiltak fastsette et passende gebyr.
Fullmaktshaver kan under samme forutsetninger og med bakgrunn i grunngitt søknad fra den som har fått krav om betaling av gebyr, fastsette et redusert gebyr.
Betalingstidspunkt
Kommunen vedtar om gebyret skal kreves inn etterskuddsvis.
Forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken
Gjør rekvirenten under sakens gang forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken, opprettholdes likevel gebyret.
Utstedelse av matrikkelbrev
Matrikkelbrev | ||
---|---|---|
Matrikkelbrev inntil 10 sider | 175 | |
Matrikkelbrev over 10 sider | 350 |
Endring i maksimalsatsene reguleres av Statens kartverk i takt med den årlige kostnadsutviklingen.
Andre tjenester
For arbeider som ikke passer inn i klassene over, vil arbeid bli fakturert slik:
- Ingeniør/konsulent kr 900,- pr. time
Gebyrer for arbeider etter eierseksjonsloven (§ 15)
Gebyrene får virkning fra 01. januar 2018 når ny eierseksjonslov (LOV-2017-06-16-65), som hjemler kommunens dekning av kostnader ved tjenesten, trer i kraft.
1.1 Alminnelige bestemmelser
1.0.1 Gebyrregulativet gjelder saksbehandling etter reglene i eierseksjonsloven og omfatter ikke tillatelser etter annet regelverk.
1.0.2 Gebyrsatsene inkluderer ikke tinglysingsgebyr eller evt. dokumentavgift.
1.0.3 Gebyrene er unntatt merverdiavgift.
1.0.4 Dersom andre enn søker skal ha regning på gebyret, må det foreligge skriftlig avtale mellom søker og den som skal ha faktura. Søker er solidarisk ansvarlig.
1.0.5 Klageadgang er gitt i eierseksjonsloven § 16.
1.0.6 Annen gebyrberegning: Ikke alle sakstilfeller vil passe inn i en standard gebyrberegning som tar utgangspunkt de pkt. og satser som er angitt i regulativet. Geodatasjefen kan i slike sakstilfeller av eget initiativ fastsette et passende gebyr eller måte å beregne gebyret på.
1.1 Seksjonering og reseksjonering
Seksjonering og reseksjonering | |||
---|---|---|---|
1.1.1 | 1 – 8 seksjoner | 10 500 | |
1.1.2 | Fra 9 – 48 seksjoner, tillegg pr ny seksjon | 500 | |
1.1.3 | Fra 49 – 88 seksjoner, tillegg pr ny seksjon | 250 | |
1.1.4 | Fra 89 seksjoner og mer | 40 000 |
1.2 Befaring
Befaring | |||
---|---|---|---|
1,2 | Befaring av eiendom utføres når kommunen finner det nødvendig ved behandling av saken. Gebyret kommer i tillegg til behandlingsgebyr pkt. 1.1, 1.2 og 1.3 | 2 000 |
1.3 Sletting (oppheving) av seksjonert sameie
Sletting/oppheving av seksjonerte sameier | |||
---|---|---|---|
1,3 | Saksbehandling for å slette seksjoner på en eiendom | 0 |
1.4 Saker som ikke blir fullført
Når saken ikke kan avsluttes, kommunen avslår søknaden eller søker trekke saken | ||
---|---|---|
1.4.1 | Avsluttes en sak før saksbehandlingen er påbegynt, betales ikke gebyr. | |
1.4.2 | Avsluttes en sak etter at saksbehandlingen er påbegynt: Lavest gebyr av 1/2 av gebyrsatsene etter 1.1.1 eller gebyr beregnet etter anvendt timer (timesats pkt. 1.7). |
1.5 Oppretting av eksklusive uteareal
Krever egen søknad. Denne finnes på kommunens hjemmesider.
Gebyr for tilleggsareal pr. eierseksjon | |||
---|---|---|---|
1.5.1 | areal fra 0 – 50 m² | 11 800 | |
1.5.2 | areal fra 51 – 250 m² | 14 400 | |
1.5.3 | areal fra 51 – 250 m² | 17 000 | |
1.5.4 | areal fra 2001 m² – økning pr. påbegynt da. | 2 300 |
Ved samtidig oppmåling av flere tilgrensende uteareal som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret:
- 6 – 10 areal: 10 % reduksjon
- 11 – 25 areal: 15 % reduksjon
- 26 og flere: 20 % reduksjon
1.6 Utstedelse av matrikkelbrev
For å få tilsendt registrerte opplysninger om en matrikkelenhet | |||
---|---|---|---|
1.6.1 | Matrikkelbrev inntil 10 sider | 175 | |
1.6.2 | Matrikkelbrev over 10 sider | 350 |
1.7 Andre tjenester
Timepris for andre tjenester | |||||
---|---|---|---|---|---|
1,7 | Landmåler/ingeniør pr time | 875 |
14.12 Gebyrregulativ for byggesaksbehandling og eierseksjonering
Alminnelige bestemmelser
Gebyrer foreslått med hjemmel i plan- og bygningslovens § 33-1 og med virkning fra 1.januar 2022.
Gebyrregulativet tar utgangspunkt i de bygningstyper som er basert på NS (Norsk standard) 3457. Regulativet gjenspeiler det faktiske saksbehandlingsarbeidet de forskjellige sakstypene medfører. Gebyret er bygget opp av to elementer, et basisgebyr som avspeiler hovedtyngden av arbeidet innenfor hver sakskategori avhengig av tiltaksklasse, og et arealgebyr som fanger opp merarbeid som følge av størrelsen på bygget. Det kommer gebyr for behandling av eventuelle dispensasjoner.
I spesielle tilfeller kan kommunen også belaste tiltaket med utgifter til nødvendig sakkyndig bistand i forbindelse med tilsyn.
§ 1 Gebyret innbefatter
Saksbehandling, dokumentkontroll, fastsetting av høydeplassering i marken, samt tilsyn av prosjektering, utførelse og kontroll. Gebyret utstedes til tiltakshaver.
Eventuell påvisning av bygget rekvireres av oppmålingsvesenet og betales etter gjeldende regulativ.
§ 2 Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr. Etter forfall beregnes renter etter Lov om forsinkelsesrenter. Ved purring påløper purregebyr etter gjeldende satser.
§ 3 Gebyrberegningstidspunkt/avregning
Gebyret beregnes på det tidspunkt det fattes et vedtak, f.eks. rammetillatelse, igangsettingstillatelse eller tillatelse til tiltak.
§ 4 Fakturerings- og betalingstidspunkt
Når vedtak som innebærer godkjenning av søknaden blir gitt, herunder også rammetillatelse, faktureres fullt gebyr.
Dersom tiltakshaver trekker prosjektet etter at rammetillatelse er gitt kan det innen 1 år søkes om å få refundert inntil 50 % av innbetalt gebyr. Etter 2 år kan det søkes om refusjon av 25 % av innbetalt gebyr.
§ 5 Kombinerte bygg
Består bygningen av flere funksjoner beregnes gebyret etter de enkelte delene.
§ 6 Midlertidige bygninger
Ved midlertidige bygninger betales fullt gebyr i den kategori bygget omfattes av.
§ 7 Prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser
Ved prosjekter som kommer inn under flere tiltaksklasser beregnes gebyret etter byggets samlete tiltaksklasse.
§ 8 Avslag
Ved vedtak som medfører avslag på ramme/igangsettingstillatelse blir tiltakshaver belastet med 25 % i forhold til opprinnelig fullt gebyr. Gebyr under kr 200 faktureres ikke.
§ 8a Gebyr for allerede utført byggearbeid
Allerede utført byggearbeid som det søkes om tillatelse for i ettertid, blir belastet med 100 % høyere gebyr enn normalsatsen for tilsvarende tiltak.
§ 8b Utgifter til bruk av sakkyndig bistand
Dersom kommunen i forbindelse med tilsyn har behov for å innhente sakkyndig bistand i spesielle saker der kommunen selv ikke har nødvendig fagkompetanse for å kunne vurdere tiltaket/dokumentasjonen, kan utgiftene til dette helt eller delvis belastes tiltakshaver.
§ 9 Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader byggesaksavdelingen har hatt med saken, eller anses åpenbart urimelig av andre grunner, kan direktøren for By- og samfunnsplanlegging fastsette passende gebyr.
§ 10 Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages. Direktøren for By- og samfunnsplanlegging avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
Se tabell under for tiltak som behandles etter søknad. I tillegg til basisgebyr betales et arealgebyr på kr 17 per m2 bruksareal. >10.000 m2 halveres arealgebyret til kr 8,50 pr m2.
Gebyrregulativ byggesaksbehandling 2022
Tiltak som behandles etter søknad | Tiltaksklasse 1 | Tiltaksklasse 2 | Tiltaksklasse 3 | |
---|---|---|---|---|
01.BOLIGER (bygningstyper i parentes) | ||||
Basisgebyr: | ||||
a. Enebolig (111) | 26 900 | |||
b. Enebolig med leilighet (112) | 32 600 | |||
c. Tomannsbolig (121 – 124) | 33 400 | |||
d. Andre småhus (136) pr. boenhet | 13 000 | |||
e. Rekkehus, kjedehus, andre småhus (131-133) pr. boenhet | 13 000 | |||
f. Fritidsbolig (161- 163) | 25 400 | |||
g. Tilbygg/påbygg punkt a-f | ||||
< 50 m2 | 6 400 | |||
> 50 m2 | 9 000 | |||
i. Ombygging < 50 % av totalt areal | 4 200 | |||
j. Ombygging > 50 % av totalt areal | 14 300 | |||
Ny boenhet | 13 000 | |||
Hovedombygging = nybygg | ||||
k. Stort boligbygg 2 et. (141-144) pr. boenhet | 13 000 | 15 800 | 18 100 | |
l. Stort boligbygg 3 og 4 et. (142-145) | 102 700 | 172 100 | ||
m. Stort boligbygg 5 et. el. mer (143-146) | 133 900 | 200 300 | ||
n. Bygg med bofellesskap (151-159) | 52 600 | 77 900 | 102 600 | |
o. Tilbygg/påbygg punkt i-n | ||||
Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr | 6 000 | |||
< 1000 m2 | 27 100 | 38 700 | ||
> 1000 m2 | 38 700 | 51 200 | ||
o. Ombygging < 50 % av totalt areal (m, l) | 45 300 | 74 900 | ||
p. Ombygging > 50 % av totalt areal (m, l) | 82 400 | 138 400 | ||
q. Ombygging < 50% av totalt areal (k, n) | 21 300 | 33 600 | 41 400 | |
r. Ombygging >50% av totalt areal (k, n) | 33 600 | 59 000 | 77 200 | |
Ny boenhet | 14 300 | |||
Hovedombygging = nybygg | ||||
s. Boligbrakker | 9 500 | 17 800 | ||
Andre tiltak på boligeiendom | ||||
Fasadeendring/vinduskift (per fasade) | 2 500 | |||
Støttemur | 4 000 | |||
Innhengning/gjerde/støyskjerm | 2 400 | |||
Brygge | 4 000 | 6 300 | ||
Graving/fylling/sprenging | 2 400 | |||
Brønn/dam | 1 700 | |||
Basseng | 4 600 | |||
02. ANDRE NYBYGG (Bygningstyper i parentes) | ||||
a. Garasje og uthus til bolig, naust (181-183) | 4 800 | |||
b. Tilbygg/påbygg a | 4 800 | |||
03. INDUSTRI OG LAGERBYGNING (Bygningstyper i NS 3457 i parentes) | ||||
a. Industribygg (211-218) | 78 000 | 117 000 | 154 200 | |
b. Annet industribygg og lignende (219) | 35 800 | 66 400 | 104 400 | |
c. Energiforsyningsbygg (221-229) | 79 800 | 117 000 | 154 200 | |
d. Lagerbygg (231-239) | 36 000 | 66 400 | 104 400 | |
e. Fiskeri og landbruksbygg (241-249) | ||||
<1000 m2- det beregnes ikke arealgebyr på driftsbygninger i landbruket | 18 100 | 33 200 | 52 200 | |
>1000m2 - det beregnes ikke arealgebyr på driftsbygninger i landbruket | 36 000 | 66 400 | 104 400 | |
f. Tilbygg/påbygg a-d ved mindre til/påbygg ombygginger betales et minimumsgebyr | 8 200 | |||
< 1 000 m2 | 21 300 | 41 100 | 79 100 | |
> 1 000 m2 | 41 000 | 79 100 | 117 000 | |
h. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, c) | 30 700 | 58 300 | 87 600 | |
i. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, c) | 58 300 | 79 100 | 117 000 | |
j. Ombygging <50% av totalareal (b,d) | 15 900 | 26 400 | 37 000 | |
Ombygging <50% av totalareal (e) | 8 200 | 15 900 | 26 400 | |
k. Bruksendring uten ombygging kr | 8 200 | |||
l. Ombygging >50% av totalt areal (b, d) | 30 700 | 58 300 | 79 100 | |
l. Ombygging >50% av totalt areal (e) | 15 900 | 26 400 | 37 000 | |
m. Trafo, pumpestasjon, kjølekontainer (små), renseanlegg, silo, hurtiglader | 8 000 | |||
Hovedombygging = nybygg | ||||
04 KONTOR- FORRETNING (Bygningstyper i parentes) | ||||
a. Kontorbygg (311-319) | 98 600 | 158 900 | 273 000 | |
b. Varehus og andre butikkbygg (321-330) | 98 600 | 195 400 | 305 800 | |
c. Bensinstasjon (323) | 40 700 | 79 100 | ||
Samferdsel og kommunikasjon | ||||
d. Ekspedisjonsbygg, terminal, telekommunikasjonsbygg (411-429) | 98 600 | 158 900 | 273 000 | |
e. Garasje- og hangarbygg, veg- og trafikktilsynsbygg (431-449) | 41 000 | 79 100 | 117 000 | |
f. Tilbygg/påbygg a-e Ved små til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr | 8 200 | |||
< 1 000 m2 | 41 000 | 79 100 | ||
> 1 000 m2 | 79 100 | 117 000 | 138 100 | |
g. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (a, b, d) | 41 000 | 79 100 | 117 000 | |
i. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (a, b, d) | 79 100 | 117 000 | 153 500 | |
j. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (c, e) | 15 900 | 31 800 | 57 900 | |
k. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (c, e) | 31 800 | 57 900 | 87 600 | |
k. Bruksendring uten ombygging | 8 200 | |||
Hovedombygging = nybygg | ||||
05. HOTELL OG RESTAURANTBYGG (Bygningstyper i parentes) | ||||
Basisgebyr: | ||||
a. Hotellbygg (511-519) | 118 100 | 193 100 | 305 800 | |
b. Bygg for overnatting (521-529) | 96 900 | 145 800 | 208 700 | |
c. Restaurantbygg (531-539) | 96 900 | 145 800 | 208 700 | |
d. Tilbygg/påbygg a-c Ved mindre til/påbygg/ ombygginger betales et minimumsgebyr | 8 200 | |||
< 1 000 m2 | ||||
> 1 000 m2 | 79 100 | 117 100 | 201 400 | |
e. Ombygging-/bruksendring < 50 % av bygning | 58 000 | 79 100 | 117 000 | |
f. Ombygging-/bruksendring > 50 % av bygning | 79 100 | 117 000 | 158 300 | |
g. Bruksendring uten ombygging | 8 200 | |||
06. KULTUR OG FORSKNING (Bygningstyper i parentes) | ||||
Basisgebyr: | ||||
a. Lekepark, barnehage (611-612) | 36 000 | 59 100 | ||
b. Skolebygg (613-619) | 94 900 | 158 300 | 274 500 | |
c. Universitets- og høgskolebygg, museums- og biblioteksbygg (621-649) | 158 300 | 274 500 | ||
d. Idrettsbygg (651-659) | 117 100 | 201 400 | ||
e. Kulturhus (661-669) | 94 900 | 158 300 | 274 500 | |
f. Bygg for religiøse aktiviteter (671-679) | 158 300 | 274 500 | ||
Helsebygg | ||||
g. Sykehus, sykehjem (719-729) | 201 400 | 298 400 | ||
h. Primærhelsebygg (731-739) | 79 100 | 117 000 | 201 400 | |
Fengsel, beredskapsbygg | ||||
i. fengselsbygg, beredskapsbygg (819-829) | 94 900 | 158 300 | 274 400 | |
j. Tilbygg/påbygg a -i. Ved mindre til/påbygg eller ombygginger betales et minimumsgebyr | 8 200 | |||
< 1 000 m2 | 40 100 | 79 100 | ||
> 1 000 m2 | 79 100 | 158 300 | ||
k. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (unntatt lekepark/barnehage) | 40 100 | 57 900 | ||
l. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (unntatt lekepark/barnehage) | 117 000 | 201 400 | ||
m. Ombygging-/bruksendring < 50 % av totalt areal (lekepark/barnehage) | 14 400 | 26 700 | ||
n. Ombygging-/bruksendring > 50 % av totalt areal (lekepark/barnehage) | 26 700 | 58 000 | ||
g. Bruksendring uten ombygging | 8 200 | |||
07. DISPENSASJONSSØKNADER | ||||
Det skal beregnes gebyr for hver av disse forhold | ||||
a. Formål | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
b. Utnyttelse | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
c. Plassering (registrert byggelinje/byggegrense) | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
d. Etasjetall | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
e. Høyde (gesimshøyde o.l.) | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
f. Andre forhold i registrerte best. | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
g. Avstandskrav § 29-4 i plan- og bygningsloven | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
h. Veiopparbeidelse | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
i. Byggeteknisk forskrift | 6 700 | 10 100 | 13 500 | |
j. Dispensasjon etter jordlova | 2 100 | |||
08. REVIDERTE TEGNINGER/TILLEGGSSØKNADER (mindre endringer) | ||||
Ved økt areal beregnes det basisgebyr, samt kr 17 per m2 bruksareal. Ved større endringer beregnes gebyr som ved ombygging. | 1 800 | 2 600 | ||
09. RIVING Gebyr per bygning | ||||
< 400 m2 | 2 600 | |||
> 400 m2 | 5 100 | |||
10. TEKNISKE INSTALLASJONER PBL § 20. f. | ||||
Installasjon/sikkerhetskontroll av heis. Gebyr per heis | 3 700 | |||
Ventilasjonsanlegg oppføring/endring/reparasjon | 5 100 | |||
VVS-planer nyanlegg/større endringer og reparasjoner/ledningsnett | 5 100 | |||
Kjølemaskiner/Trykkøkingsmaskin | 5 100 | |||
Basestasjon for mobil/kommunikasjon | 5 100 | |||
11. ANDRE TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG TILLATELSE | ||||
Fasadeendring/vinduskift (per fasade) | 2 600 | |||
Skilt/reklame | 2 600 | |||
Større skiltplan | 3 700 | |||
Støttemur | 4 100 | |||
Innhegning/gjerde/støyskjerm | 3 700 | |||
Fylling > 1000 m2 | 17 400 | 23 000 | 28 800 | |
12. GODKJENNING AV PERSONLIG ANSVARSRETT | ||||
Personlig ansvarsrett (selvbygger) | 800 | |||
13. UTENDØRSPLANER/ OPPARBEIDELSESPLAN | ||||
< 5000 m² | 5 300 | |||
> 5000 m² | 10 300 | |||
Ny avkjørsel fra eiendom | 2 400 | |||
14. FRIKJØP PARKERING | ||||
Beløpet fastsettes etter parkeringsnorm for Stavanger | 128 400 | |||
16. TILTAK SOM KREVER SØKNAD OG SOM KAN FORESTÅS AV TILTAKSHAVER PBL§ 20-4 | ||||
Gebyr beregnes for hvert tiltak det søkes om | ||||
a) mindre tiltak på bebygd eiendom. | 2 600 | |||
b) alminnelige driftsbygninger i landbruket | 5 200 | |||
c) midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j og som ikke skal plasseres for lengre tidsrom enn 2 år | 5 200 | |||
d) andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver | 2 600 | |||
17. DELT IGANGSETTING | ||||
Det tas et gebyr for igangsetting nr. 2, 3, 4 osv. | 4 000 | |||
18. FERDIGATTEST ELDRE BYGG | ||||
For bygg over 5 år tas et gebyr | 3 300 | |||
19. UFULLSTENDIGE SØKNADER | ||||
Innhenting av opplysninger, retur og/eller avslutning ved ufullstendig søknad, jf. PBL. § 20-3 | 2 550 (3 % + opprunding til nærmeste 50) | |||
20. DELESAKER | ||||
a) fradeling av ny tomt etter fastsatt plan. Opprettelse og endring av eiendom i tråd med plan. Ved deling av flere tomter i samme søknad der delelinje er påtegnet i plan gis 50% rabatt fra tomt 2 til tomt 10, fra tomt 11 gratis | 10 300 | |||
b) Fradeling av ny(-e) tomt(-er) som krever dispensasjon fra plan. | 24 500 | |||
21. REFUSJONER | ||||
Gebyr for behandling av refusjonssak utgjør 2,5 % av den totale refusjonssummen som blir godkjent i vedtak etter pbl. | Min. 71 700 | |||
§ 18-8. Endelig gebyr fastsettes på grunnlag av vedtak om godkjenning av regnskap etter pbl. § 18-9. Dersom refusjonssummen endres, utlignes gebyret tilsvarende. |
14.13 Gebyrregulativ for saksbehandling av detaljplaner, mindre endringer og konsekvensutredninger
14.13.1 Reguleringsplaner
Samlet gebyr blir summen av A, B og ev. C. Beregningsgrunnlaget er arealet av planområdet (både over og under terreng) som fremmes til behandling. Gebyret regnes ut fra maks utnyttelse som planen gir mulighet for. Maksimum gebyr skal ikke overstige kr 2 000 000.
A Arealgebyr etter planområdets areal
1.1 For arealer t.o.m. 2 000 m2: 64 100 kr
1.2 For arealer over 2 000 m2 t.o.m. 5 000 m2: 86 300 kr
1.3 For arealer over 5 000 m2 t.o.m. 10 000 m2: 107 900 kr
1.4 For arealer over 10 000 m2 t.o.m. 20 000 m2: 143 800 kr
1.5 For arealer over 20 000 m2 betales et tillegg for hvert påbegynt arealintervall på 1 000 m2: 820 kr
B Tilleggsgebyr for bebyggelse
Det skal betales tilleggsgebyr for bebyggelse i planområdet. Både eksisterende bebyggelse som skal bli stående og ny bebyggelse skal regnes med. Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng. Arealet beregnes i tråd med NS 3940 og skal foreligge ved søknad.
For hver påbegynt 100 m2 bruksareal (BRA): 1080 kr
C Endringsgebyr
Kommunen kan kreve et tilleggsgebyr dersom:
forslagstiller fremmer endringsforslag underveis som krever ny førstegangsbehandling:
30 % av gebyr.
Med endringsforslag forstås endringer som ikke krever ny varsling av planoppstart.
D Konsekvensutredninger:
Ved fastsetting av planprogram skal det betales et tilleggsgebyr som tilsvarer 30 % av satsen
for selve reguleringsplanen, jf. avsnitt A.
14.13.2 Mindre endringer
Gebyret dekker også saker der det søkes om fradeling av tomter samtidig med endring av plan. Punkt 2.2 gjelder ved fradeling av første tomt. 2.3 for fradeling av tomter til sammen over 2000 m2 osv. Ny atkomst, eller flytting av eksisterende/regulert atkomst, og andre mindre justeringer av plankart og eller bestemmelser: 7000 kr
- For arealer t.o.m. 2 000 m2: 24 500 kr
- For arealer over 2 000 m2 til og med 5 000 m2: 40 800 kr
- For arealer over 5 000 m2 til og med 10 000 m2: 65 700 kr
- For arealer over 10 000 m2: 81 300 kr
Tilleggsgebyr
- For saker der kommunen må utarbeide/bearbeide plankart/bestemmelser: 4 200 kr
- For saker der kommunen må gjennomføre tilleggshøring: 4 200 kr
14.13.3 Annet
Urimelig gebyr
Hvis gebyret anses å bli åpenbart urimelig i forhold til det arbeid og de kostnader kommunen har hatt med saken, eller anses urimelig av andre grunner, kan kommunen v/direktør for By- og samfunnsplanlegging fastsette passende gebyr.
Klageadgang
Gebyrfastsettelsen i den enkelte sak kan ikke påklages der gebyrregulativet følges. Direktørens avgjørelse av søknad om reduksjon av gebyr kan påklages etter reglene i forvaltningsloven.
For utregning av areal, se Norsk Standard NS 3940.
14.14 Avgifter for gravlundtjenester
Det foreslås ingen endringer i festeavgiften for 2022. De øvrige tjenestene forholdes også uendret. Festeperioden settes til 10 år.
Formål | Avgiftssatser 2021 | Avgiftssatser 2022 | |
---|---|---|---|
Festeavgift for urne- og kistegraver | 250 | 250 | |
Kremasjonsavgift utenbys rekvirent | 5 300 | 5 300 | |
Leie av kapell på gravlund til seremoni, utenbys rekvirent | 2 500 | 2 500 |
14.15 Eiendomsskatt
Eiendomsskatt er nærmere omtalt i kapittel 4.6 Økonomiske rammebetingelser og prioriteringer.
Eiendomsskatt i Stavanger kommune skrives i 2022 ut i henhold til eiendomsskatteloven (esktl.) §§ 2 og 3, samt overgangsbestemmelsene i § 13 tredje ledd for sammenslåtte kommuner, som følger:
Overgangsperioden: 2022 er andre året i overgangsperioden for harmonisering av eiendomsskatt i sammenslåingskommunen (esktl. § 13 tredje ledd). I overgangsperioden skal økning i eiendomsskattesatsene være jevn inntil det er lik skattesats i hele kommunen. Overgangsperioden med forskjellige skattesatser avsluttes dette året. Stavanger kommune oppnår lik skattesats i 2023 med høyst 2,3 promille for bolig- og fritidseiendom og generell sats på 2,3 promille. Nye kommunale takster ble tatt i bruk fra 01.01.2021. Alle eiendommer har fått ny takst i henhold til vedtekter besluttet av Sakkyndig nemnd eiendomsskatt.
Utskrivingsalternativer: fast eiendom i hele kommunen (esktl. § 3 a).
Særskilte skattegrunnlag i alle de tidligere kommunene reduseres med fire syvendedeler i 2022 (overgangsregel til esktl. §§ 3 og 4 første ledd første pkt.). Særskilt skattegrunnlag blir ikke påvirket av kommunesammenslåingen. Takster og satser fra 2018 blir brukt fram til nedskrivingen er fullført i 2024.
Skattesatser med overgangsperiode i 2 år:
Generell skattesats | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Rennesøy | Ingen skatt | 1 | 1,65 | 2,3 | |
Finnøy | 7 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | |
Ombo - tidligere Hjelmeland | 7 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | |
Stavanger | 4 | 2,3 | 2,3 | 2,3 |
Skattesats for bolig- og fritidseiendommer | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Rennesøy | Ingen skatt | 1 | 1,65 | 2,3 | |
Finnøy | 5 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | |
Ombo - tidligere Hjelmeland | 2 | 2,1 | 2,2 | 2,3 | |
Stavanger | 3 | 2,3 | 2,3 | 2,3 |
Bunnfradrag for bolig-/fritidseiendom: Inntil kr 400 000 for hver godkjent boenhet.
Fritak i henhold til eiendomsskatteloven § 7 gis til:
§ 7 a)
-
- Fylkeskommunale bygg og eiendommer for skoler, sykehus og vei
- Foreninger, lag og stiftelser som driver religiøs- / livssynsmessig, humanitær, idrettslig og kulturell ikke-kommersiell virksomhet, kan få fritak fra eiendomsskatt etter søknad.
§ 7 b) Fredede bygninger og anlegg i privat eie gis fullt fritak for eiendomsskatt.
Antall terminer: Eiendomsskatten skal betales over 2 terminer (esktl. § 25) med første terminforfall 20.03.2022, dersom ikke eier har valgt månedlig fakturering av kommunale gebyr.
Takster og utskriving av eiendomsskatt følger nye eiendomsskattevedtekter vedtatt av sakkyndig nemnd.
14.16 Piggdekkavgift
Som et virkemiddel for å forbedre den lokale luftkvaliteten i Stavanger kommune ble piggdekkavgiften innført for første gang høsten 2017. Satsene er fastsatt i nasjonal forskrift. Gebyrene foreslås uendret i 2022.
Piggdekkavgift per bil | 2022 | |
---|---|---|
Avgift per sesong | 1 400 | |
Månedsavgift | 450 | |
Dagsavgift | 35 | |
For bil med tillatt totalvekt 3500 kg eller mer er gebyrsatsene doblet. |
14.17 Gebyr for behandling av refusjonssak
Gebyr for behandling av refusjonssak utgjør 2,5 % av den totale refusjonssummen som blir godkjent i vedtak etter pbl. § 18-8. Endelig gebyr fastsettes på grunnlag av vedtak om godkjenning av regnskap etter pbl. § 18-9. Dersom refusjonssummen endres, utlignes gebyret tilsvarende.
Minstegebyret i refusjonssaker er kr 71 700.
14.18 Gebyrregulativ for kommunal behandling av forurenset grunn
For behandling av saker om graving i forurenset grunn er det et differensiert gebyrsystem:
A) Mindre saker av enkel karakter: kr 15 000
B) Mellomstore saker: kr 30 000
C) Store kompliserte saker: kr 45 000
14.19 Bibliotek, gebyrer, lånetid og påminnelser
Gebyrene ved bibliotekene i Stavanger foreslås uendret fra 2021 til 2022. Gebyrene som pålegges ved for sen innlevering eller tap av medier har som primært formål å sikre god tilgjengelighet til og å opprettholde bibliotekets samling.
Vanlig lånetid er 28 dager. Dersom lånte bøker eller annet materiale blir levert for sent, må låntaker betale gebyr. Gebyret registreres automatisk på låntakeren sitt bibliotekkort.
Påminnelser og varsler:
- Påminnelsesvarsel sendes 3 dager før forfall.
- Materiale som er bestilt av andre, får påminnelsesvarsel dagen etter forfall, uten gebyr.
- 1 ukes lån (hurtiglån) får påminnelsesvarsel dagen etter forfall, uten gebyr.
Purreintervall på materiale med 28 dagers lånetid:
- purring med gebyr sendes 3 dager etter forfall.
- purring med nytt gebyr sendes 17 dager etter forfall.
- Ikke levert materiale, vil bli fakturert låntaker tidligst etter 31 dager, se punkt om erstatning.
Purreintervall på materiale med 7 og 14 dagers lånetid:
- purring med gebyr sendes 3 dager etter forfall.
- purring med nytt gebyr sendes 10 dager etter forfall.
- Ikke levert materiale, vil bli fakturert låntaker tidligst etter 17 dager, se punkt om erstatning.
Erstatning av tapt materiale
- Dersom låntaker ikke leverer materialet etter fristene oppgitt ved , anses materialet for tapt, og låntaker blir fakturert for tapet.
- Tapt materiale erstattes etter gjeldende pris på materialet hentet fra biblioteksystemet, pluss fakturagebyr. Dersom slik pris mangler, settes kravet på materialet til kr 200.
Gebyr tilknyttet bibliotektjenester | Voksne: | Barn: | |
---|---|---|---|
Påminnelsesvarsel | Gratis | Gratis | |
Gebyr 1. purring | 60 | 20 | |
Gebyr 2. purring | 120 | 40 | |
Fakturagebyr* | 150 | 150 | |
ANDRE PRISER | |||
Bibliotekkort: | Gratis | ||
Mistet bibliotekkort: | 30 | ||
Fjernlån (fra andre bibliotek): | Gratis innenfor Norden |
*påløper ved manglende innlevering etter 2. purring. Gebyret kommer i tillegg til øvrige gebyr knyttet til den enkelte sak.